Το ρωσσικό κρασί απωθεί τους «Ιταλούς» από τα ράφια στη Ρωσσία

Business ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Χειροκίνητη συγκομιδή σταφυλιών στην αγροτική εταιρεία Yuzhnaya - η μεγαλύτερη αμπελουργική επιχείρηση στη Ρωσία, η βάση πρώτων υλών του οινοποιείου Kuban-Vino - RIA Novosti, 1920, 11/10/2023
© RIA Novosti / Vitaly Timkiv
Natalya Dembinskaya. Η εγχώρια οινοποίηση έχει κάνει ένα απότομο άλμα προς τα εμπρός μέσα σε λίγα μόλις χρόνια. Η βιομηχανία έλαβε άνευ προηγουμένου κρατική υποστήριξη και οι ιδιωτικές επενδύσεις άρχισαν να εισρέουν. Στα καταστήματα, το 55 τοις εκατό της ποικιλίας είναι ήδη ρωσσικά προϊόντα. Η χώρα δημιουργεί μοναδικές ποικιλίες, ακονίζει τεχνολογίες και αναπτύσσει ενεργά μια κουλτούρα κατανάλωσης κρασιού.

Ευρύχωρη αγορά

Αυτή η πρόοδος οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στον νόμο για την αμπελοκαλλιέργεια και την οινοποίηση, που εγκρίθηκε το 2019.
Αντίστοιχο ομοσπονδιακό έργο εφαρμόζεται από το 2022. Βασικός στόχος είναι η αύξηση της έκτασης των αμπελώνων σε ηλικία καρποφορίας κατά 35% έως το 2030. Πέρυσι, 2,4 δισεκατομμύρια ρούβλια διατέθηκαν για το έργο, φέτος – 3,5. Συνολικά, κατανεμήθηκαν περισσότερα από 25.
Η οινοποίηση είναι ένας από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους τομείς της οικονομίας, δεύτερος μόνο μετά το στρατιωτικό-βιομηχανικό συγκρότημα, σημείωσε ο Ντμίτρι Κισέλεφ, πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της ένωσης «Ομοσπονδιακός Αυτορυθμιζόμενος Οργανισμός Αμπελουργών και Οινοποιών της Ρωσσίας» (AVVR) στο φόρουμ οινοποίησης. «Το 2022, η Ρωσσία παρήγαγε 13 τοις εκατό περισσότερο κρασί από το 2021. Αυτό είναι ένα κολοσσιαίο αποτέλεσμα», είπε.

Σύμφωνα με τη Natalya Khudyakova, διευθύνουσα σύμβουλο του Κέντρου Μακροοικονομικής και Περιφερειακής Ανάλυσης και Προβλέψεων της Rosselkhozbank, η κατανάλωση κρασιού στη χώρα θα φτάσει τα 90 εκατομμύρια δεκατόλιτρα το 2023. Επιπλέον, περισσότερα από τα μισά είναι εγχώρια.

Γενικός Διευθυντής του International Media Group Russia Today, Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Ομοσπονδιακής Αυτορυθμιστικής Οργάνωσης Οινοποιών και Οινοποιών της Ρωσίας Ντμίτρι Κίσελεφ στη συνεδρίαση της ολομέλειας Wine of Russia: μια πορεία για μακροπρόθεσμη υποστήριξη και στρατηγική ανάπτυξη εντός της πλαίσιο του δεύτερου Ρωσικού Φόρουμ Οίνου στη Μόσχα - RIA Novosti, 1920, 09.11.2023
© RIA Novosti / Ramil Sitdikov / Γενικός Διευθυντής του Διεθνούς Ομίλου Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης “Russia Today”, Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου “Ομοσπονδιακός Αυτορυθμιζόμενος Οργανισμός Οινοποιών και Οινοποιών της Ρωσσίας” Ντμίτρι Κίσελεφ στην ολομέλεια “Ρωσσικό κρασί: ένα μάθημα για μακροπρόθεσμη υποστήριξη και στρατηγικής ανάπτυξης» στο πλαίσιο του δεύτερου Ρωσικού Φόρουμ Οίνου στη Μόσχα

Οι πωλήσεις ρωσσικού κρασιού έχουν τριπλασιαστεί τα τελευταία τρία χρόνια. Δεν υπάρχει έλλειψη ξένων προϊόντων, αλλά οι αγοραστές προτιμούν όλο και περισσότερο τα εγχώρια.

Η βιομηχανία έχει κάνει πολλά για αυτό: η εισαγωγή οινικών υλικών έχει σχεδόν σταματήσει εντελώς, η έκταση των αμπελώνων αυξάνεται συνεχώς – τώρα είναι 101 χιλιάδες εκτάρια. Οι εταιρείες χτίζουν ενεργά τα δικά τους φυτώρια για να καλλιεργήσουν αντί να εισάγουν δενδρύλλια. Υπάρχουν όλο και περισσότερες ρωσικές μάρκες με προστατευόμενες γεωγραφικές ενδείξεις: πριν από τρία χρόνια υπήρχαν 800, τώρα υπάρχουν αρκετές χιλιάδες. Αναπτύσσονται τόσο κλασικές όσο και μοναδικές αυτόχθονες ποικιλίες.

Το 2022, συγκεντρώθηκε ρεκόρ συγκομιδής σταφυλιών – σχεδόν 890 χιλιάδες τόνοι. Και φέτος, παρά την ξηρασία, το αποτέλεσμα δεν είναι χειρότερο.
Δεν αποτελεί έκπληξη ότι η ζήτηση αυξάνεται. Το 2022 – κατά 16 τοις εκατό σε δεκατόλιτρα.
Γευσιγνωσία κρασιού στο πρώτο ρωσικό φόρουμ κρασιού στη Μόσχα - RIA Novosti, 1920, 11/09/2023
© RIA Novosti / Pavel Bednyakov Γευσιγνωσία κρασιού στο πρώτο Ρωσσικό Φόρουμ Οίνου στη Μόσχα

Μάρκετινγκ, όχι κλίμα

Οι ειδικοί αναφέρουν ότι υπάρχουν ολοένα και περισσότερα εγχώρια προϊόντα όχι μόνο σε καταστήματα, αλλά και σε μπουτίκ κρασιού με επίκεντρο τις premium ποικιλίες.

“Οι τυφλές γευσιγνωσίες επιβεβαιώνουν ότι οι καταναλωτές δεν μπορούν να διακρίνουν το ρωσσικό κρασί από το ιταλικό ή το πορτογαλικό. Ένα άλλο πράγμα είναι ότι επιλέγουμε συχνά μια ετικέτα και έχουμε πολύ λίγη γευστική εμπειρία. Αλλά ο εγχώριος οινοτουρισμός αναπτύσσεται: οι άνθρωποι πηγαίνουν στο νότο, κοιτάζουν αμπελώνες, οινοποιεία και , επιστρέφοντας “, χαίρονται να αγοράσουν το κρασί μας. Έχουμε τα δικά μας κλιματικά χαρακτηριστικά, στη βόρεια Ιταλία, για παράδειγμα, έχουμε τα δικά μας. Ωστόσο, ιστορικά, η πατρίδα του αμπελιού είναι η Κισκαυκασία, και όχι η Γαλλία ή Πορτογαλία», λέει ο Alexander Stavtsev, αντιπρόεδρος της Ρωσικής Ένωσης Εμπειρογνωμόνων Λιανικής Αγοράς.

Το μόνο που λείπει είναι το μάρκετινγκ – για καλύτερη αναγνώριση και αυξημένη εμπιστοσύνη των καταναλωτών.
Για την επίλυση αυτού του προβλήματος προτείνεται μια σειρά μέτρων κινήτρων. Ο αναπληρωτής επικεφαλής του Υπουργείου Βιομηχανίας και Εμπορίου Viktor Evtukhov τόνισε: η εκπροσώπηση του ρωσσικού κρασιού σε εστιατόρια μεγάλων πόλεων έχει σχεδόν τριπλασιαστεί. Ωστόσο, αυτό δεν αρκεί: χρειάζεται ειδική τοποθέτηση, τα εγχώρια προϊόντα θα πρέπει να επισημαίνονται στις λίστες κρασιών.
.
Η προώθηση εμπορικών σημάτων με προστατευόμενες γεωγραφικές ενδείξεις είναι πολύ σημαντική.
“Ο καταναλωτής δεν είναι προσανατολισμένος στις περιοχές, ξέρει μόνο τα ονόματα. Είναι απαραίτητο να εξηγήσουμε στους ανθρώπους από ποιες ποικιλίες σταφυλιών είναι αυτό το κρασί και από πού προέρχεται”, σημείωσε ο Anatoly Korneev, αντιπρόεδρος του Simple Group, εκτελεστικός διευθυντής του η Ένωση Ρώσσων Σομελιέ.
Παραγωγή κρασιού στην περιοχή του Ροστόφ - RIA Novosti, 1920, 11/09/2023
© RIA Novosti / Alexander Pogotov Παραγωγή κρασιού στην περιοχή του Ροστόφ

Η αντίληψη έχει αλλάξει

Αν και η διαφήμιση δεν είναι ακόμη αρκετή, ο μαζικός καταναλωτής είναι όλο και πιο πιστός στο τμήμα του εγχώριου προϋπολογισμού. Δηλαδή, είναι αυτή η θέση στην οποία οι κατασκευαστές δίνουν την κύρια έμφαση τους.

“Το Chateau Tamagne είναι η κορυφαία μάρκα του οινοποιείου Kuban-Vino. Δεν πηγαίνουμε στην κατηγορία premium, αλλά δημιουργούμε κρασιά “καθημερινά” υψηλότερου επιπέδου. Και προσπαθούμε να εξηγήσουμε στους ανθρώπους ότι το κρασί για 300-400 ρούβλια είναι φθηνό μόνο επειδή μπορούμε να το αντέξουμε οικονομικά. Έχουμε μια μεγάλη εταιρεία, τα δικά μας φυτώρια, χαμηλό κόστος και η ποιότητα των σταφυλιών και του τελικού προϊόντος είναι υψηλή», δήλωσε η Άννα Μπόικο, διευθύντρια δημοσίων σχέσεων του ομίλου Ariant, που παράγει ακόμα και αφρώδη κρασιά.

Εάν, όπως η Ariant, έχετε 14 χιλιάδες εκτάρια αμπελώνων και φυτώριο για έξι εκατομμύρια σπορόφυτα (το μεγαλύτερο στη Ρωσία), δεν χρειάζεται να αγοράσετε τίποτα στο εξωτερικό.
Pavilion Winemaking of Russia στην έκθεση-φόρουμ Ρωσία στο VDNKh
© Φιλοξενεί το φωτογραφικό πρακτορείο RIA Novosti Περίπτερο “Winemaking of Russia” στην έκθεση-φόρουμ “Russia” στο VDNKh

Κλείσε την πόρτα

Στο φόρουμ έγιναν και άλλες προτάσεις: ειδικότερα, η μείωση του ΦΠΑ στο δέκα τοις εκατό. Αυτό θα μειώσει τις τιμές λιανικής και θα αυξήσει την παραγωγική ικανότητα. Στο προσχέδιο της ομοσπονδιακής στρατηγικής για την αμπελοκαλλιέργεια και την οινοποίηση έως το 2050, το οποίο αναπτύσσεται επί του παρόντος, η παραγωγή σχεδιάζεται να αυξηθεί σε 1,2 δισεκατομμύρια λίτρα (από 487 το 2022), η κατανάλωση – σε 12 λίτρα ανά άτομο (από 6,2).

Αλλά δεν πρέπει να επιβραβεύετε τους οινοποιούς από μη φιλικές χώρες με ρούβλια. Και πρώτα από όλα, αυτοί που οι ίδιοι «απαγόρευσαν» τη ρωσσική αγορά. Οι παράλληλες εισαγωγές τέτοιων προϊόντων θα πρέπει να απαγορευθούν εντελώς, πιστεύει ο Anatoly Korneev.

Τον Ιούλιο, η κυβέρνηση αύξησε ήδη τους δασμούς από 12,5 σε 20 τοις εκατό. Σε αυτή την περίπτωση, θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 1,5 δολάρια ανά λίτρο. Παράγοντες της αγοράς πιστεύουν ότι αυτό θα πρέπει να παραταθεί έως το 2024. Το Υπουργείο Γεωργίας τους στήριξε.

…………..

σ.σ. : Εξ αντιθέτου … στην Ελλάδα η αμπελοκαλλιέργεια και η οινοποίηση κυνηγήθηκαν σκληρά, με τις επιδοτήσεις ξεριζώματος των αμπελιών και τα νομικά-φορολογικά εμπόδια, στις προσπάθειες μικρών παραγωγών – οινοποιών … Έτσι χάθηκαν πανάρχαιες αυτόχθονες ποικιλίες, ενώ δεν βρήκαν διέξοδο εξαίσια κρασιά με παραδεισένια αρώματα και γεύσεις …

…………………………………………………………………………………………