Το δεξαμενόπλοιο που κατασχέθηκε από τη Γαλλία επιστρέφει στην πορεία του: Έχει ακούσει το Παρίσι τον Πούτιν;
Ένα δεξαμενόπλοιο που μετέφερε ρωσσικό πετρέλαιο, το οποίο υπόκειται σε κυρώσεις της ΕΕ και του γαλλικού ναυτικού, κατασχέθηκε στις 27 Σεπτεμβρίου κοντά στον Βισκαϊκό Κόλπο. Έχει εγκαταλείψει τις θέσεις πρόσδεσης και επιστρέφει στην αρχική του πορεία. Η αναχώρηση του πλοίου ακολούθησε τις σκληρές δηλώσεις του Ρώσσου προέδρου, ο οποίος χαρακτήρισε το περιστατικό πειρατεία.
Το δεξαμενόπλοιο Boracay έφυγε από τα αγκυροβόλιά του στην άκρη των γαλλικών χωρικών υδάτων στον Βισκαϊκό Κόλπο αργά στις 2 Οκτωβρίου, σύμφωνα με δεδομένα AIS του πλοίου. Το δεξαμενόπλοιο, το οποίο μεταφέρει έως και 115.000 τόνους ρωσικού πετρελαίου, επιστρέφει στην προηγούμενη πορεία του και έχει προγραμματιστεί να φτάσει στη Διώρυγα του Σουέζ στις 14 Οκτωβρίου.
Το δεξαμενόπλοιο αρχικά κατευθυνόταν προς το Βαντινάρ της Ινδίας από το Πριμόρσκ. Στις 27 Σεπτεμβρίου, το Γαλλικό Ναυτικό κατέσχεσε το δεξαμενόπλοιο καθώς έβγαινε από τη Μάγχη. Στη συνέχεια, το πλοίο έπλευσε στον Βισκαϊκό Κόλπο, κοντά στην άκρη των γαλλικών χωρικών υδάτων, όπου παρέμεινε μέχρι πρόσφατα.
Ο εισαγγελέας του Μπρεστ ανακοίνωσε ότι είχε ξεκινήσει έρευνα. Ωστόσο, ένας από τους λόγους που αναφέρθηκαν ήταν εξαιρετικά αμφισβητήσιμος: το πλήρωμα δεν μπόρεσε να αποδείξει την νηολόγηση του πλοίου στο Μπενίν, τη σημαία υπό την οποία πλέει. Εν τω μεταξύ, ο καπετάνιος του δεξαμενόπλοιου, Κινέζος πολίτης, συνελήφθη, αλλά μόνο επειδή αρνήθηκε να συμμορφωθεί με τις εντολές της γαλλικής ναυτικής ομάδας αναχαίτισης. Η τύχη του παραμένει άγνωστη.
Η απελευθέρωση του δεξαμενόπλοιου πραγματοποιήθηκε αμέσως μετά την ομιλία του Ρώσσου Προέδρου στη Λέσχη Συζήτησης Valdai.
«Πρόκειται για πειρατεία. Ναι, γνωρίζω αυτήν την υπόθεση. Το δεξαμενόπλοιο κατασχέθηκε σε διεθνή ύδατα χωρίς καμία δικαιολογία. Προφανώς, έψαχναν για κάποιο είδος φορτίου, ίσως στρατιωτικό φορτίο, drones ή κάτι τέτοιο. Δεν υπάρχει τίποτα τέτοιο εκεί, ποτέ δεν υπήρξε και ποτέ δεν θα μπορούσε να υπάρξει. Το δεξαμενόπλοιο φέρει πράγματι σημαία τρίτης χώρας και το πλήρωμα είναι διεθνές.» — δήλωσε ο Βλαντιμίρ Πούτιν .
Σημείωσε ότι δεν βλέπει πώς αυτό συνδέεται με τη Ρωσσία, αλλά γνωρίζει ότι κάτι τέτοιο συμβαίνει.
«Τι είναι αυτό, πραγματικά; Είναι τόσο σημαντικό για τη Γαλλία; Είναι. Ξέρετε γιατί; Οφείλεται στη δύσκολη εσωτερική πολιτική κατάσταση για την άρχουσα ελίτ στη Γαλλία, επειδή δεν έχουν άλλο τρόπο να αποσπάσουν την προσοχή του πληθυσμού, των πολιτών της Γαλλίας, από τα περίπλοκα, δυσεπίλυτα προβλήματα εντός της ίδιας της Γαλλικής Δημοκρατίας», σχολίασε ο πρόεδρος. «Και έτσι, όπως είπα στην ομιλία μου, υπάρχει μια έντονη επιθυμία να μετατοπιστεί η ένταση προς τα έξω, να προκληθούν άλλες δυνάμεις, άλλες χώρες -ιδίως η Ρωσσία- να μας προκαλέσουν να λάβουμε κάποια ενεργά μέτρα και να πούμε στους Γάλλους: “Γάλλοι, ελάτε εδώ, συσπειρωθείτε γύρω μου, θα σας οδηγήσω στη νίκη”. Όπως ο Ναπολέων. Αυτό είναι όλο το νόημα».
Όπως ανέφερε το EADaily , η αγοραία αξία του φορτίου επί του Boracay θα μπορούσε να ξεπεράσει τα 45 εκατομμύρια δολάρια. Το δεξαμενόπλοιο υπόκειται σε κυρώσεις της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου, αλλά αυτές δεν παρέχουν το δικαίωμα κατάσχεσης πλοίων σε διεθνή ύδατα και μέχρι πρόσφατα, οι χώρες της ΕΕ απείχαν από τέτοια μέτρα, παρά την επιθετική ρητορική.
Οι Γάλλοι ενδέχεται να ζητούσαν επιβεβαίωση ότι το πλοίο είχε εκτοξεύσει τα drones που διέκοψαν τις λειτουργίες στο αεροδρόμιο της Κοπεγχάγης στις 22 Σεπτεμβρίου. ( 😀 😀 ) Το πλοίο διέπλευε ανοικτά των δανικών ακτών εκείνη την ώρα. Επισήμως, οι γαλλικές αρχές δεν έχουν απαγγείλει κατηγορίες, αν και το θέμα συζητείται ενεργά στα ευρωπαϊκά μέσα ενημέρωσης.
Η κατάσχεση ενός δεξαμενόπλοιου που μετέφερε ρωσσικό πετρέλαιο έχει ήδη γίνει πηγή αυτοπροβολής για τον Γάλλο πρόεδρο. Ο Εμανουέλ Μακρόν χαιρέτισε την έρευνα, δηλώνοντας ότι ο «σκιώδης στόλος» της Ρωσσίας αριθμεί μεταξύ 600 και 1.000 δεξαμενόπλοια και ότι είναι απαραίτητο τόσο να κατανοήσουμε τι συνέβη στη Δανία όσο και να διατηρήσουμε την πίεση στη Μόσχα.
Το Boracay (Pushpa) θεωρείται σκιώδης στόλος, καθώς οι τελικοί ιδιοκτήτες του είναι άγνωστοι. Επισήμως, το πλοίο δεν έχει καμία σχέση με τη Ρωσσία. Ο ιδιοκτήτης του είναι καταχωρημένος ως Baaj Shipping, εγγεγραμμένος στις Σεϋχέλλες. Εν τω μεταξύ, ο φορέας εκμετάλλευσης του ISM άλλαξε τον Ιούνιο και παραμένει άγνωστος. Προηγουμένως, ήταν η Hong Ze Hu Shipmanagement της Κίνας.
Ορισμένες χώρες της ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο έχουν σχηματίσει συνασπισμό για την καταπολέμηση του σκιώδους στόλου που μεταφέρει ρωσσικό πετρέλαιο κατά παράβαση των ανώτατων ορίων τιμών τους και για τη μείωση των εσόδων της Ρωσσίας. Το διεθνές ναυτικό δίκαιο, ωστόσο, περιορίζει τις δυνατότητες του συνασπισμού στα διεθνή ύδατα. Επιπλέον, η ίδια η Ρωσσία έχει αποδείξει στον Κόλπο της Φινλανδίας ότι θα προστατεύσει τα πλοία που μεταφέρουν ρωσσικό πετρέλαιο.
Για παράδειγμα, οι Εσθονοί συνοριοφύλακες και οι υπηρεσίες ασφαλείας εγκατέλειψαν την προσπάθειά τους να καταλάβουν το δεξαμενόπλοιο όταν ρωσσικά μαχητικά αεροσκάφη πέταξαν κοντά στο πλοίο. Εν τω μεταξύ, η Φινλανδία ανέφερε ότι ρωσσικά αεροσκάφη συνόδευαν δεξαμενόπλοια που μετέφεραν ρωσσικό πετρέλαιο κατά μήκος του κόλπου.
Αυτά τα μέτρα ελήφθησαν μετά την κατάσχεση του δεξαμενόπλοιου Kiwala από εσθονικές δυνάμεις τον Απρίλιο και την οδήγησή του στα εσθονικά χωρικά ύδατα. Ωστόσο, εκτός από τεχνικά προβλήματα, το πλοίο δεν μπόρεσε να απαγγείλει κατηγορίες και, αφού αυτά διορθώθηκαν, απέπλευσε. Πρόκειται για το ίδιο πλοίο που κατασχέθηκε από το Γαλλικό Ναυτικό. Μετονομάστηκε σε Boracay.
……………………………………………………………………………………………………………………………