Γεωπολιτικο-οικονομικά βομβαρδιστικά “παιχνίδια” του Πακιστάν στο σύγχρονο “δρόμο του μεταξιού” που ταράζουν Αφγανιστάν, Κίνα, Ιράν, Ινδία και βασικά κράτη της Κεντρικής Ασίας !!

ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Η Κίνα και το Αφγανιστάν επικεντρώνονται στον διάδρομο Wakhan μετά την πακιστανική διασυνοριακή αεροπορική επιδρομή

Η διασυνοριακή αεροπορική επιδρομή του Πακιστάν σε επτά χωριά στο Αφγανιστάν στις 23 Δεκεμβρίου προκάλεσε μια αλυσιδωτή αντίδραση που όχι μόνο αυξάνει τις στρατιωτικές εντάσεις μεταξύ των δύο γειτονικών χωρών αλλά και εντείνει την ανησυχία στην περιοχή συνολικά. Οι χώρες που επλήγησαν άμεσα από το τελευταίο ξέσπασμα της διασυνοριακής βεντέτας περιλαμβάνουν την Κίνα, το Ιράν, την Ινδία και βασικά κράτη της Κεντρικής Ασίας.

Τι προκαλεί λοιπόν την αναταραχή που συγκλονίζει την περιοχή AfPak, την περιφέρειά της και όχι μόνο; Ειδικότερα, γιατί η Κίνα και το Αφγανιστάν προσεγγίζουν μεταξύ τους μετά την αεροπορική επιδρομή;

Ολόκληρη η περιοχή συγκλονίστηκε από φήμες ότι οι Πακιστανοί είτε σχεδίαζαν είτε είχαν ήδη καταλάβει τον διάδρομο Wakhan μετά την αεροπορική επιδρομή. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο διάδρομος Wakhan δεν είναι μια συνηθισμένη διαπεριφερειακή διάβαση στα ψηλά βουνά. Το καμάρι του Αφγανιστάν, ο εντυπωσιακός διάδρομος Wakhan μήκους 16.000 ποδιών είναι η πύλη προς την Κίνα. Το Pamirs χωρίζεται από τις οροσειρές Hindu Kush και Karakoram και στα νότια βρίσκεται η επαρχία Khyber Pakhtunkhwa του Πακιστάν, καθώς και το Gilgit-Baltistan, ένα αμφισβητούμενο έδαφος μεταξύ Ινδίας και Πακιστάν που ουσιαστικά ελέγχεται από το Πακιστάν. Το Τατζικιστάν βρίσκεται στα βόρεια και συνορεύει με την αυτόνομη περιφέρεια Xinjiang της Κίνας στα ανατολικά. Ιστορικά, ο διάδρομος Wakhan απέτρεψε μια άμεση σύγκρουση μεταξύ της Ρωσικής και της Βρετανικής Αυτοκρατορίας, παίζοντας έτσι το ρόλο μιας κλασικής ζώνης ασφαλείας.

Σήμερα, έχει πυροδοτήσει τη γεωπολιτική φαντασία της Κίνας, η οποία βλέπει το Wakhan ως σημαντικό κόμβο στην Πρωτοβουλία Belt and Road (BRI). Το BRI είναι μια τεράστια πανευρασιατική πρωτοβουλία ενοποίησης που βασίζεται στην αναβίωση του αρχαίου Δρόμου του Μεταξιού.

Το Πεκίνο βλέπει τον Διάδρομο Wakhan ως επέκταση του Οικονομικού Διαδρόμου Κίνας-Πακιστάν (CPEC), της αναγνωρισμένης ναυαρχίδας του BRI.

Για την Κίνα, το CPEC είναι ένα βασικό γεωστρατηγικό έργο που, μόλις ολοκληρωθεί, θα συνδέσει την ηπειρωτική χώρα με τον Ινδικό Ωκεανό. Ο διάδρομος λοιπόν ξεκινά από το Gwadar, έναν στρατηγικό κόμβο στον Ινδικό Ωκεανό στην επαρχία Μπαλουχιστάν του Πακιστάν. Στη συνέχεια κατευθύνεται βόρεια και καταλήγει στο Kashgar, μια ιστορική πόλη στο Xinjiang που βρίσκεται στο σταυροδρόμι του αρχαίου Δρόμου του Μεταξιού.

Το Gwadar, με τη σειρά του, αποτελεί μέρος της μεγάλης στρατηγικής της Κίνας. Φοβούμενη την κυριαρχία των ΗΠΑ σε βασικά σημεία πνιγμού των ωκεανών, η Κίνα αναπτύσσει νέες θαλάσσιες πύλες απαλλαγμένες από τη στρατιωτική υπεροχή της Ουάσιγκτον. Συγκεκριμένα, οι Κινέζοι στρατηγοί αναζητούν πυρετωδώς εναλλακτικές λύσεις που θα μείωναν την εξάρτηση του Πεκίνου από τον ελεγχόμενο από την Ουάσιγκτον στενό της Μαλάκας, μια βασική πύλη που συνδέει τον Ινδικό και τον Ειρηνικό Ωκεανό.

Το Gwadar είναι επομένως κεντρικό στην προσπάθεια της Κίνας να αποφύγει την παγίδα της Malacca αν είναι δυνατόν. Ακολουθεί το Kyaukphyu, ένα λιμάνι βαθέων υδάτων στη Μιανμάρ που βρίσκεται περίπου 1.600 χιλιόμετρα από τη Malacca. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η Κίνα έχει συνδεθεί με το Kyaukphyu ως μέρος του Οικονομικού Διαδρόμου Κίνας-Μυανμάρ (CMEC), μήκους 1.700 χιλιομέτρων, ενός παράλληλου έργου με το CPEC.

Δεδομένης της σημασίας του Gwadar, οι συνεχιζόμενες διακοπές στις κατασκευαστικές εργασίες του CPEC προκαλούν βαθιά ανησυχία στην Κίνα. Οι επανειλημμένες επιθέσεις σε Κινέζους μηχανικούς που εργάζονται στο CPEC, παρά την υπόσχεση προστασίας από τις πακιστανικές δυνάμεις ασφαλείας, έχουν ανησυχήσει και πράγματι εξοργίσει το Πεκίνο.

Οι κινεζικές ανησυχίες φάνηκαν να κορυφώνονται όταν μια επίθεση αυτοκτονίας κοντά στο αεροδρόμιο του Καράτσι τον Οκτώβριο σκότωσε δύο Κινέζους υπηκόους και τραυμάτισε άλλους 10. Ο Απελευθερωτικός Στρατός του Μπαλουχιστάν (BLA), ο οποίος εδρεύει στο Μπαλουχιστάν, μια επαρχία από την οποία διέρχεται μεγάλο μέρος της επικράτειας του CPEC, ανέλαβε την ευθύνη για την απεργία.

Η επίθεση στο Καράτσι ακολούθησε μια θρασύτατη επίθεση τον Μάρτιο σε Κινέζους εργάτες στο Besham, έναν βασικό κόμβο μεταφορών κατά μήκος του ποταμού Ινδού που αποτελεί επίσης μέρος του εγχειρήματος CPEC. Πέντε Κινέζοι φέρεται να σκοτώθηκαν είτε από τους Tehreek-e-Taliban Pakistan (TTP) είτε από το Ισλαμικό Κράτος Khorasan (IS-K).

Οι Κινέζοι έχουν γίνει στόχος των BLA και TTP, καταλαμβάνοντας κυρίως τις περιοχές του Βόρειου Ουαζιριστάν και του Νότιου Ουαζιριστάν της επαρχίας Khyber Pakhtunkhwa (KP) του Πακιστάν, που συνορεύει με το Μπαλουχιστάν. Για παράδειγμα, τον Ιούλιο του 2021, βομβιστές αυτοκτονίας σκότωσαν 9 Κινέζους μηχανικούς στο KP, ενώ αντάρτες των Μπαλόχ είχαν επιτεθεί νωρίτερα σε Κινέζους σε πολυτελές ξενοδοχείο στο Μπαλουχιστάν.

Έτσι, μιλώντας σε δημόσια εκδήλωση μετά την τελευταία τρομοκρατική επίθεση στο Καράτσι την 1η Νοεμβρίου, ο Κινέζος πρεσβευτής στο Πακιστάν, Jiang Zaidong, εξέφρασε δημόσια την οργή. Κατέστησε σαφές στο ακροατήριό του ότι οι επιθέσεις σε Κινέζους πολίτες ήταν «απαράδεκτες».

«Η ασφάλεια των Κινέζων πολιτών είναι υψίστης σημασίας για τον Πρόεδρο Xi Jinping», τόνισε. Δείχνοντας το δάχτυλο στο πακιστανικό κατεστημένο, ο Jiang Zemin είπε ότι ο Πρόεδρος Xi κάλεσε ρητά τους Πακιστανούς ηγέτες να σταματήσουν να σκοτώνουν Κινέζους πολίτες. Κατά την ανάγνωση της διαταγής του για την καταστολή της αναταραχής, ο Κινέζος απεσταλμένος κατέστησε επίσης σαφές στο Πακιστάν ότι χωρίς «ένα ασφαλές περιβάλλον, τίποτα δεν μπορεί να επιτευχθεί».

Για να επιδείξουν τη «μηδενική ανοχή» της Κίνας για επιθέσεις εναντίον πολιτών της, οι Κινέζοι φέρεται να προσφέρθηκαν πρόσφατα να στείλουν «στρατιωτικό εξοπλισμό» στο Πακιστάν για να προστατεύσουν τους πολίτες του – μια κίνηση που έχει κλονίσει το πακιστανικό κατεστημένο. Ένα άρθρο στην πακιστανική Daily Dawn επισήμανε «ορισμένα δημοσιεύματα των μέσων ενημέρωσης» που υποστηρίζουν ότι «η Κίνα θέλει να δημιουργήσει έναν κοινό μηχανισμό ασφαλείας με το Πακιστάν». Το άρθρο προσθέτει: «Αυτές οι αναφορές λένε ότι η προσφορά της Κίνας περιλαμβάνει τη στάθμευση του δικού της προσωπικού ασφαλείας στη χώρα. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι Πακιστανοί αξιωματούχοι δεν ήταν ικανοποιημένοι με την πρόταση και κανείς στο Ισλαμαμπάντ ή στο Ραβαλπίντι δεν σχολίασε δημόσια τα σχέδια».

Ενώ μια εξοργισμένη Κίνα αναμένεται να επικεντρωθεί σε μια νέα συμφωνία ασφαλείας με το Πακιστάν που βασίζεται στην άμεση παρουσία, είναι επίσης πιθανό να εξετάσει ταυτόχρονα ένα σχέδιο Β για τη διασφάλιση του CPEC. Εδώ μπαίνει το Αφγανιστάν και μαζί του ο έλεγχος του διαδρόμου Wakhan.

Είναι σαφές ότι οι Κινέζοι θα απορρίψουν τον έλεγχο του Πακιστάν στον διάδρομο Wakhan, ο οποίος θα έδινε στο Ισλαμαμπάντ πλήρη έλεγχο στη διαδρομή Gwadar προς την Κεντρική Ασία, την οποία το Πεκίνο θέλει να επεκτείνει. Οι χρήστες του Διαδικτύου στην Κίνα έχουν ήδη σημάνει συναγερμό σχετικά με την πιθανή, αν και αβάσιμη, πρόθεση του Ισλαμαμπάντ να ελέγξει αυτή τη στρατηγική διαδρομή. «Υπάρχουν φήμες ότι το Πακιστάν εξετάζει το ενδεχόμενο στρατιωτικής δράσης για να ελέγξει τον διάδρομο Wakhan. Ενώ η ιδέα έχει κερδίσει υποστήριξη σε ορισμένους πακιστανικούς κύκλους, ενέχει σημαντικούς κινδύνους, συμπεριλαμβανομένης της πυροδότησης μιας πλήρους κλίμακας σύγκρουσης με τους Ταλιμπάν, της επιδείνωσης της εσωτερικής ασφάλειας και της έντασης των σχέσεων με περιφερειακούς εταίρους όπως η Κίνα και το Ιράν», έγραψε ο Jiang Fuwei, ένας Κινέζος. στρατιωτικός μπλόγκερ με έδρα το Χαϊνάν.

Η υποστήριξη της Κίνας στον ελεγχόμενο από το Αφγανιστάν Wakhan είναι σαφής. Όσον αφορά τη μεγάλη εικόνα, οι Κινέζοι καλωσόρισαν την αποχώρηση των αμερικανικών στρατευμάτων από το Αφγανιστάν. Από την επαίσχυντη αποχώρηση της Ουάσιγκτον τον Αύγουστο του 2021, οι Κινέζοι επικεντρώθηκαν στην υποστήριξη του κινήματος των Ταλιμπάν, το οποίο ανέλαβε την ηγεσία στην Καμπούλ, προκειμένου να επεκτείνει τον στρατηγικό του χώρο. Οι Κινέζοι ανέλαβαν ηγετικό ρόλο στη νομιμοποίηση των νέων ηγεμόνων του Αφγανιστάν, επιτρέποντας στους Ταλιμπάν να στείλουν επίσημα έναν πρεσβευτή στο Πεκίνο, ο οποίος παρουσίασε τα διαπιστευτήριά του στον Πρόεδρο Xi Jinping τον Ιανουάριο του 2024.

Μάλιστα, τον Μάρτιο του 2022, ο κινέζος υπουργός Εξωτερικών Wang Yi συναντήθηκε στην Καμπούλ με τον αναπληρωτή υπουργό Εξωτερικών Amir Khan Mottaki, ο οποίος εξακολουθεί να επισκέπτεται τακτικά το Πεκίνο. Οι Κινέζοι ανακοίνωσαν επίσημα την πρόθεσή τους να επεκτείνουν το CPEC στο Αφγανιστάν. Το πιο σημαντικό, σύμφωνα με αφγανικές πηγές, έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την κατασκευή ενός δρόμου μέσω του διαδρόμου Wakhan. Μάλιστα, τον Σεπτέμβριο του 2023, το Υπουργείο Αγροτικής Αποκατάστασης και Ανάπτυξης του Αφγανιστάν άνοιξε ένα τμήμα δρόμου 50 χιλιομέτρων μεταξύ της περιοχής Wakhan του Αφγανιστάν και της Κίνας.

Τον Αύγουστο του 2024, ο Κινέζος πρέσβης στο Αφγανιστάν Zhao Xing συνόδευσε εκπροσώπους των Ταλιμπάν για να επιθεωρήσουν τις κατασκευαστικές εργασίες στον δρόμο Wakhan προς τα κινεζικά σύνορα.

Αλλά το πιο σημαντικό, οι Κινέζοι φαίνεται να έχουν ένα σχέδιο για την κατασκευή ενός σιδηροδρόμου μέσω του Wakhan – μια κίνηση που θα άλλαζε πραγματικά το παιχνίδι. “Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού με συνόδευαν φίλοι από την Κίνα και ο Κινέζος πρέσβης. Ήθελαν να επιθεωρήσουν την περιοχή για να δουν αν ήταν δυνατόν να κατασκευαστεί μια σιδηροδρομική γραμμή κατά μήκος του δρόμου. Αρχικά νόμιζαν ότι αυτός ο δρόμος θα απαιτούσε πολλά χιλιόμετρα τούνελ. Ωστόσο, τους αποδείχθηκε ότι δεν ήταν “Είναι απαραίτητο να σκάψουμε μια σήραγγα μήκους έστω και ενός χιλιομέτρου”, αναφέρει το Tolo News, σύμφωνα με τον Mohammad Yunus Akhundzada, αναπληρωτή υπουργό Αγροτικής Αποκατάστασης και Ανάπτυξης του Αφγανιστάν.

«Κατά τη συζήτηση (30 Δεκεμβρίου), ο υπουργός Haqqani τόνισε τις δυνατότητες του διαδρόμου Wakhan ως ζωτικής σημασίας εμπορικής οδού, τονίζοντας τον ρόλο του στην επέκταση των εμπορικών δεσμών μεταξύ των δύο χωρών», ανέφερε το Αφγανιστάν Πρακτορείο Ειδήσεων Bakhtar.

Η de facto στρατηγική συνεργασία της Κίνας με το Αφγανιστάν υπό την ηγεσία των Ταλιμπάν μετά την αποχώρηση των ΗΠΑ δεν προκαλεί έκπληξη. Με πρόσβαση στον διάδρομο Wakhan μήκους 500 χιλιομέτρων, οι Κινέζοι κερδίζουν τέσσερα σαφή οφέλη από την ενεργό εμπλοκή με τους Ταλιμπάν.

Πρώτον, ο διάδρομος Wakhan, μόλις αναπτυχθεί πλήρως, θα παρέχει πρόσβαση στα τεράστια αποθέματα ορυκτών του Αφγανιστάν προς την Κίνα. Το Αφγανιστάν εκτιμάται ότι έχει περίπου 2,3 δισεκατομμύρια τόνους σιδηρομεταλλεύματος και 1,4 εκατομμύρια τόνους ορυκτών σπάνιων γαιών. Το Αμερικανικό Γεωλογικό Ινστιτούτο εκτιμά ότι η χώρα έχει 1 τρισεκατομμύριο δολάρια σε αποθέματα ορυκτών όπως σίδηρο, χρυσό και λίθιο.

Τον περασμένο Ιούλιο, Κινέζοι μηχανικοί και η κυβέρνηση των Ταλιμπάν ξεκίνησαν επίσημα τις εργασίες στο Mes Aynak για την ανάπτυξη του δεύτερου μεγαλύτερου κοιτάσματος χαλκού στον κόσμο. Η περιοχή εκτιμάται ότι περιέχει 11,5 εκατομμύρια τόνους μεταλλεύματος χαλκού, βασικό μέταλλο για τα ηλεκτρικά οχήματα, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τα κέντρα δεδομένων.

Δεύτερον, το άνοιγμα της διαδρομής Wakhan θα υπονόμευε τη σημασία των πακιστανικών λιμανιών και του διάσημου αυτοκινητόδρομου Karakoram για το εμπόριο του Αφγανιστάν με την Κίνα. «Μετά το άνοιγμα της εμπορικής οδού, όλες οι ροές κυκλοφορίας από το Αφγανιστάν προς την Κίνα είτε δια θαλάσσης είτε μέσω της εθνικής οδού Karakoram θα κατευθυνθούν προς το Wakhan. Στην πραγματικότητα, αυτό θα σήμαινε ότι όλο το φορτίο που μεταφέρεται αυτή τη στιγμή μέσω της εθνικής οδού Karakoram… θα εκτρέπονταν στο Wakhan, στερώντας από τον αυτοκινητόδρομο Karakoram σημαντικό όγκο κυκλοφορίας και στερώντας από την πακιστανική κυβέρνηση τέλη διέλευσης, εισφορές και τελωνειακούς δασμούς. «Επίσης, τα πακιστανικά φορτηγά μπορεί να χρεοκοπήσουν», ανέφερε η πακιστανική εφημερίδα Dawn.

Τρίτον, δεδομένου ότι η Δύση έχει γενικά αποφύγει το Αφγανιστάν, επικαλούμενη το φτωχό ιστορικό των Ταλιμπάν στα ανθρώπινα δικαιώματα, οι υπερχρεωμένοι Ταλιμπάν είναι πιθανό να συνεργαστούν ενεργά με την Κίνα σε όλους τους τομείς, συμπεριλαμβανομένης της ασφάλειας. Ως εκ τούτου, η ενεργός παρουσία των Αφγανικών δυνάμεων που υποστηρίζονται από την Κίνα κατά μήκος ενός πλήρως ανεπτυγμένου διαδρόμου Wakhan, αντί να αποτελεί απειλή για την ασφάλεια, θα μπορούσε στην πραγματικότητα να μετατραπεί σε αποτελεσματικό άξονα για την αντιμετώπιση των ένοπλων εξτρεμιστών Ουιγούρων που επιδιώκουν να αποσταθεροποιήσουν το Xinjiang, έναν βασικό κόμβο του Belt and Road. .

(σ.σ. : Στο βίντεο, Αφγανικός στρατός με στολές και εξοπλισμό που εγκατέλειψαν οι ΗΠΑ)

Τέταρτον, σε αντίθεση με το Πακιστάν, οι Ταλιμπάν, ως ισχυροί άνδρες, μπορεί να βρίσκονται σε πλεονεκτική θέση για να υπερασπιστούν το CPEC. Για παράδειγμα, η TTP ή η Οργάνωση Ταλιμπάν του Πακιστάν, η οποία κατηγορείται για επιθέσεις σε Κινέζους πολίτες που συμμετέχουν σε έργα CPEC, υποστηρίζει επίσημα τους Αφγανούς Ταλιμπάν. Επιπλέον, το TTP χρησιμοποιεί το «στρατηγικό βάθος» του Αφγανιστάν για να εξαπολύσει επιθέσεις σε πακιστανικό έδαφος πέρα ​​από τη γραμμή Durand. Κατά συνέπεια, οι Αφγανοί Ταλιμπάν έχουν τεράστια δύναμη επί του TTP, η οποία θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να εξυπηρετήσει τα συμφέροντα της Κίνας κατά μήκος της διαδρομής CPEC ως μέρος μιας μεγάλης συμφωνίας.

Μέσω του TTP, και ανεξάρτητα από αυτό, οι Ταλιμπάν μπορεί πράγματι να έχουν μεγαλύτερη μόχλευση στον Απελευθερωτικό Στρατό του Μπαλουχιστάν (BLA), ο οποίος ήταν στην πρώτη γραμμή των επιθέσεων κατά Κινέζων υπηκόων κατά μήκος του CPEC και αλλού. Πρόσφατα, υπήρξαν ενδείξεις συντονισμού μεταξύ του TTP και του BLA, τουλάχιστον στην αρένα του πολέμου πληροφοριών.

Η εφημερίδα Dawn αναφέρει ότι ο Ihsanullah Tipu Mehsud, δημοσιογράφος και συνιδρυτής του Khorasan Diary, το οποίο καλύπτει τις μαχητικές δυνάμεις στην περιοχή AfPak, αναφέρει ότι υπάρχουν άφθονα στοιχεία για συνεργασία των μέσων ενημέρωσης μεταξύ του TTP και του BLA. Σημειώνει ότι κάθε φορά που το TTP εξαπολύει επίθεση, οι αυτονομιστές Μπαλώχ και τα συνδεδεμένα κανάλια τους κάνουν ό,τι μπορούν για να διαδώσουν την είδηση ​​στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τους. Με τη σειρά του, το TTP ανταποδίδει εντείνοντας τις επιθέσεις κατά των ανταρτών των Μπαλούχων στο Μπαλουχιστάν. Σύμφωνα με τον Ihsanullah, ο εμίρης του TTP Μουφτή Noor Wali Mehsud έχει υποστηρίξει επανειλημμένα τους μαχητές των Μπαλόχ. Υποστήριξε σθεναρά μια συμμαχία Baloch-TTP, σηματοδοτώντας ότι τα όρια μεταξύ του κοσμικού εθνικισμού του BLA και του θρησκευτικού εξτρεμισμού του TTP εξαφανίζονταν γρήγορα.

Τέλος, η διαδρομή Wakhan θα ενισχύσει την επιθυμία του Αφγανιστάν να μειώσει την εξάρτησή του από το Πακιστάν. Στην πραγματικότητα, η πρόσβαση στο Wakhan, και ως εκ τούτου στην Κίνα και την Κεντρική Ασία, θα συνδεόταν καλά με την επιθυμία του Αφγανιστάν για έναν εμπορικό δρόμο που θα κατέληγε στο Chabahar, το λιμάνι βαθέων υδάτων του Ιράν στον Ινδικό Ωκεανό, κοντά στο Gwadar. Ταυτόχρονα, το στεριανό Αφγανιστάν δεν θα εξαρτάται πλέον από το λιμάνι Καράτσι του Πακιστάν στην Αραβική Θάλασσα.

Η διαδρομή Chabahar αποτελεί μέρος της προσπάθειας του Αφγανιστάν να διαφοροποιήσει τις εμπορικές του αρτηρίες. Μιλώντας στη Ρωσία κατά τη διάρκεια της έκτης συνάντησης Μόσχας τον Οκτώβριο, ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών του Αφγανιστάν Amir Motaqqi τόνισε ότι η Καμπούλ προσβλέπει στη δημιουργία νέων διασυνοριακών διαδρομών, συμπεριλαμβανομένου του Διααφγανικού Διαδρόμου, της διαδρομής Lapis Lazuli, του Βορρά-Νότου Corridor, CASA-1000 και το σιδηροδρομικό έργο Τουρκμενιστάν-Αφγανιστάν-Τατζικιστάν (TAT) σε συνεργασία με περιφερειακούς παράγοντες.

Η αεροπορική επιδρομή του Πακιστάν σε αφγανικό έδαφος προκάλεσε επίσης έντονη απήχηση στην Ινδία και το Ιράν. “Καταδικάζουμε απερίφραστα κάθε επίθεση σε αθώους πολίτες. Είναι μια παλιά πρακτική του Πακιστάν να κατηγορεί τους γείτονές του για τις δικές του εσωτερικές αποτυχίες. Λάβαμε επίσης υπόψη την αντίδραση του Αφγανού εκπροσώπου σε αυτό το θέμα”, ανέφερε το ινδικό υπουργείο Εξωτερικών. μια δήλωση στις 6 Ιανουαρίου. Για την Ινδία, οι Αφγανοί είναι φυσικοί εταίροι στον περιορισμό του Πακιστάν κατά μήκος των δυτικών και ανατολικών συνόρων του.

Στο παρελθόν, το Αφγανιστάν υπήρξε επίσης αρένα συνεργασίας μεταξύ Ινδών και Κινέζων. Το 2018, μετά την άτυπη σύνοδο κορυφής της Γουχάν μεταξύ του Ινδού πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντι και του Κινέζου προέδρου Σι Τζινπίνγκ, οι δύο ηγέτες γιόρτασαν την επιτυχή ολοκλήρωση ενός κοινού προγράμματος εκπαίδευσης για Αφγανούς διπλωμάτες.

Επιπλέον, κατά την επίσκεψη στο Νέο Δελχί του Ιρανού Υφυπουργού Εξωτερικών Majid Takht Ravanchi στις 3 Ιανουαρίου, τονίστηκε η επείγουσα ανάγκη να αναπτυχθεί το λιμάνι Chabahar ως πύλη προς το Αφγανιστάν. Ο ομόλογός του Ραβάντσι, Βίκραμ Μίσρι, τόνισε τη σημασία της ανάπτυξης του λιμανιού της Τσαμπαχάρ για την υποστήριξη της ανοικοδόμησης και της οικονομικής ανάπτυξης του Αφγανιστάν, ανέφερε ο ιστότοπος του ιρανικού υπουργείου Εξωτερικών.

Οι αναταράξεις που προκλήθηκαν από τις διασυνοριακές αεροπορικές επιδρομές του Πακιστάν έχουν αποκαλύψει πόση σκληρή δουλειά απαιτείται ιδεολογικά, γεωοικονομικά και γεωπολιτικά για να ενωθεί ο διχασμένος πυρήνας του AfPak με το αυξανόμενο κύμα πολυπολικότητας. Η εξάρτηση από πολυμερείς πλατφόρμες του μετασοβιετικού χώρου, όπως οι BRICS, ο Οργανισμός Συνεργασίας της Σαγκάης (SCO), η μορφή της Μόσχας και άλλες, είναι υποχρεωτική. Ωστόσο, για να κινηθεί ο κόσμος προς μια αρμονική πολυπολική παγκόσμια τάξη στην οποία η περιοχή AfPak διαδραματίζει σημαντικό ρόλο, χρειάζεται μια δημιουργική έκρηξη ενέργειας με στόχο την επίτευξη συναίνεσης σε μεγάλη κλίμακα.

Πηγή

……………

………………………………………………………………………………………………………………..