Προετοιμάστε δεξαμενόπλοια το καλοκαίρι !! Δεν θα υπάρχουν αρκετά πλοία για τη μεταφορά πετρελαίου !!

ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Εικονογράφηση: sovcomflot.ru. 

Προετοιμάστε δεξαμενόπλοια το καλοκαίρι: η Ε.Ε. και η Ρωσία μπορεί να μην έχουν αρκετά πλοία για τη μεταφορά πετρελαίου

Τον Δεκέμβριο, η Ευρώπη θα εγκαταλείψει το ρωσικό πετρέλαιο και από τον Φεβρουάριο – τα προϊόντα πετρελαίου. Η αλλαγή των παγκόσμιων ροών πετρελαίου θα επιμηκύνει τις διαδρομές και θα τις καταστήσει πιο δαπανηρές. Και οι δύο πλευρές θα χρειαστούν μεγάλο αριθμό επιπλέον δεξαμενόπλοιων, λένε οι πλοιοκτήτες. Για τη Ρωσία, η κατάσταση περιπλέκεται από τα σχέδια της G7 να απαγορεύσουν τη μεταφορά και την ασφάλιση του πετρελαίου και των προϊόντων πετρελαίου της σε χώρες που δεν θα υποστηρίξουν το ανώτατο όριο τιμών. Ωστόσο, υπάρχει ένας «γκρίζος» στόλος δεξαμενόπλοιων, ο οποίος ήδη δημιουργείται για τη Ρωσία.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα αρνηθεί το ρωσικό πετρέλαιο από τις 5 Δεκεμβρίου και από τις 5 Φεβρουαρίου – από προϊόντα πετρελαίου από τη Ρωσία. Ως αποτέλεσμα, οι χώρες της ΕΕ θα πρέπει να αναζητήσουν νέους προμηθευτές και η Ρωσία – νέους αγοραστές. Και για τις δύο πλευρές, ο επαναπροσανατολισμός των ροών θα είναι εξαιρετικά επώδυνος. Και ένα από τα κύρια προβλήματα είναι τα τάνκερ.

Η εταιρεία δεξαμενόπλοιων Hafnia της Σιγκαπούρης πιστεύει ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θα βρει νέους προμηθευτές στον Κόλπο του Μεξικού και, πιθανότατα, στη Μέση Ανατολή. Ταυτόχρονα, οι ρωσικές εταιρείες επαναπροσανατολίζονται προς τους Ασιάτες καταναλωτές. Όλα αυτά θα οδηγήσουν στο γεγονός ότι η διάρκεια της μεταφοράς θα αυξηθεί σημαντικά.

Σύμφωνα με πύλες πλοήγησης, ένα ταξίδι μετ’ επιστροφής από τα λιμάνια της Βαλτικής της Ρωσίας στη Βορειοδυτική Ευρώπη διαρκεί 3-14 ημέρες, στα λιμάνια της Μεσογείου – ένα μήνα και στην Ασία – σχεδόν δύο μήνες. Με τη σειρά της, η παράδοση πετρελαίου από τις ΗΠΑ και τη Μέση Ανατολή στα λιμάνια της ΕΕ διαρκεί ενάμιση μήνα.

Αυτή η επιμήκυνση των δρομολογίων και η διάρκεια παράδοσης θα οδηγήσει σε έλλειψη δεξαμενόπλοιων. Άλλωστε, μιλάμε για τεράστιους όγκους. Σύμφωνα με προκαταρκτικά στοιχεία της Eurostat, τον Ιούνιο η Ρωσία προμήθευε καθημερινά 1,7 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου στις χώρες της ΕΕ. Και οι εισαγωγές ρωσικών προϊόντων πετρελαίου στις χώρες της ΕΕ παραμένουν στο επίπεδο του 1 εκατομμυρίου βαρελιών την ημέρα, αναφέρει η Hafnia σε τριμηνιαία έκθεση.

Ως εκ τούτου, θα χρειαστούν επιπλέον 100 μεσαίου μεγέθους δεξαμενόπλοια αυτόν τον χειμώνα μόνο για τη μεταφορά πετρελαϊκών προϊόντων, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Hafnia, Mikael Skov , κατά τη διάρκεια τηλεδιάσκεψης για τα αποτελέσματα της εταιρείας το πρώτο εξάμηνο του έτους.

Η Clarksons Securities, με τη σειρά της, εκτιμά ότι η απόρριψη από την Ευρωπαϊκή Ένωση πετρελαϊκών προϊόντων από τη Ρωσία θα μπορούσε να οδηγήσει σε εκρηκτικό κόστος μεταφοράς με δεξαμενόπλοιο, το οποίο θα μπορούσε να εκτιναχθεί στα 250.000 δολάρια την ημέρα. Ο στόλος των μεταφορέων προϊόντων πετρελαίου έχει ήδη ζήτηση κατά 92%.

«Όταν η αγορά είναι σφιχτή, ακόμη και μια μικρή αλλαγή μπορεί να έχει τεράστιο αντίκτυπο», είπαν  οι αναλυτές της Clarksons Securities Frode Morkedahl και Even Kolgaard , σύμφωνα με το TradeWinds.

Θα απαιτηθούν επίσης περισσότερα τάνκερ για τεχνικούς λόγους, λέει ο Maxim Khudalov , εκτελεστικός διευθυντής του κέντρου χρηματοοικονομικών συμβούλων Gazprombank .

«Η ποιότητα του ρωσικού πετρελαίου δεν επιτρέπει την αντικατάστασή του από προμήθειες από παραδοσιακές περιοχές εξαγωγής πετρελαίου. Θα απαιτηθούν περισσότερες προμήθειες μαζούτ για να αντισταθμιστεί η έλλειψη ρωσικού πετρελαίου με υψηλή περιεκτικότητα σε θείο στις χώρες της G7»,  λέει ο Maxim Khudalov. Επιπλέον, σημειώνει ο εμπειρογνώμονας, τα δεξαμενόπλοια με μαζούτ χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να εκφορτωθούν από τα δεξαμενόπλοια με ρωσικό πετρέλαιο, επομένως, εκτός από την επιμήκυνση των logistics, θα υπάρξει και αύξηση του χρόνου άντλησης προϊόντων πετρελαίου στα λιμάνια.

«Αυτό θα προκαλέσει έλλειψη πετρελαϊκών προϊόντων στις χώρες της G7 μαζί με αύξηση του κόστους μεταφοράς. Ταυτόχρονα, το ρωσικό πετρέλαιο πιθανότατα θα χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή μαζούτ και άλλων προϊόντων πετρελαίου που απαιτούνται από τις χώρες του G-7 από εκείνες τις χώρες που θα αντικαταστήσουν το G-7 με προμήθειες από τη Ρωσία».  – προσθέτει ο Maxim Khudalov.

Για τη Ρωσία, το πρόβλημα του επαναπροσανατολισμού των ροών είναι επίσης οδυνηρό. Ο κορυφαίος εμπειρογνώμονας της Finam Management Dmitry Baranov σημειώνει ότι δύσκολα θα είναι οικονομικά εφικτή η παράδοση φορτίων πετρελαίου από τα λιμάνια της βορειοδυτικής χώρας υπό τις νέες συνθήκες: «.

Ωστόσο, αυτό είναι θέμα για το μέλλον.

«Όλες οι χωρητικότητες στην Άπω Ανατολή είναι φορτωμένες. Το ESPO (πετρελαιαγωγός) είναι εντελώς βουλωμένο. Εάν υπάρξει στρατηγική απόφαση και μακροπρόθεσμες εγγυήσεις, τότε η Transneft θα επεκτείνει τις δυνατότητές της. Μέχρι πρόσφατα, απλώς δεν υπήρχε τέτοιο αίτημα από ρωσικές εταιρείες  », λέει ο Igor Yushkov , κορυφαίος αναλυτής στο National Energy Security Fund (FNEB) και ειδικός στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο υπό την κυβέρνηση της Ρωσίας .

Ως εκ τούτου, τα επόμενα χρόνια, τα λιμάνια της Βαλτικής και της Μαύρης Θάλασσας θα συνεχίσουν να λειτουργούν για την αποστολή πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου από τη Ρωσία. Και μετά υπάρχει το θέμα των δεξαμενόπλοιων, που επιδεινώθηκε από τα σχέδια της G7 και της ΕΕ για απαγόρευση της μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου και ασφάλισης, εάν οι καταναλωτικές χώρες δεν συμμορφωθούν με τα όρια τιμών που θα τεθούν αυτόν τον χειμώνα.

Πλέον η μερίδα του λέοντος του παγκόσμιου στόλου τάνκερ ανήκει σε Ευρωπαίους, κυρίως Έλληνες, Μαλτέζους και Κύπριους.

«Οι δικές μας χωρητικότητες δεξαμενόπλοιων δεν επιτρέπουν ακόμη τη μεταφορά ακόμη και του 15% του εξαγόμενου πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου, επομένως η αύξηση του κόστους μεταφοράς θα επηρεάσει αναπόφευκτα και τους Ρώσους πετρελαιοπαραγωγούς».  λέει ο Maxim Khudalov.

Ο μεγαλύτερος Ρώσος εφοπλιστής, η Sovcomflot, διέθετε περισσότερα από 140 τάνκερ διαφόρων μεγεθών πριν από την έναρξη της ειδικής επιχείρησης στην Ουκρανία. Ταυτόχρονα, το μεγαλύτερο μέρος του στόλου είναι δεξαμενόπλοια κλάσης Aframax, τα οποία μπορούν να μεταφέρουν 600.000 βαρέλια. Για να αναπροσανατολιστεί προς την Ασία, η Ρωσία θα χρειαστεί να έχει έως και 80 περισσότερα πλοία κλάσης VLCC μόνο για τη μεταφορά πετρελαίου , σημείωσε το Forbes ο Zoltan Pozar , επενδυτικός στρατηγός της Credit Suisse . Αυτά τα πλοία μπορούν να μεταφέρουν έως και 2 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου και ο απαιτούμενος αριθμός τους είναι το 10% όλων των δεξαμενόπλοιων στον κόσμο αυτής της κατηγορίας.

Μία από τις διεξόδους είναι η χρήση του «γκρίζου» στόλου δεξαμενόπλοιων, που έχει αναπτυχθεί για τη μεταφορά πετρελαίου από το Ιράν και τη Βενεζουέλα. Σύμφωνα με την BRS, τρίτες εταιρείες προσφέρουν επί του παρόντος 30 πλοία κατηγορίας Suezmax και 53 κλάσης VLCC για «γκρίζα» μεταφορά. Αλλά γι’ αυτές, οι ρωσικές εταιρείες θα πρέπει ακόμα να ανταγωνιστούν τη Βενεζουέλα και, ενδεχομένως, το Ιράν, εκτός εάν συναφθεί μια «πυρηνική συμφωνία» με το τελευταίο και αρθούν οι περιορισμοί.

Ωστόσο, οι ρωσικές εταιρείες και οι Ασιάτες καταναλωτές προετοιμάζονται ήδη για τον χειμερινό αναπροσανατολισμό και συγκροτούν στόλο. Αυτή η διαδικασία έγινε αντιληπτή από μεσίτες της Σιγκαπούρης.

«Ίσως οι πιο ενδιαφέρουσες εξελίξεις αφορούν το κόστος των δεξαμενόπλοιων ηλικίας 10 ετών και άνω», δήλωσε η Gibson Shipbrokers με έδρα τη Σιγκαπούρη σε εβδομαδιαία έκθεση. — Η μεγαλύτερη άνοδος καταγράφηκε για πλοία κατηγορίας Suezmaxes ηλικίας 15 ετών, τα οποία έχουν αυξηθεί σε τιμή εντυπωσιακά κατά 58,5% φέτος. Την ίδια στιγμή, τα 10ετή VLCC αυξήθηκαν κατά 20,5%. Η άνοδος της τιμής προκλήθηκε από αιτήματα κυρίως αγοραστών από τη Μέση Ανατολή, τη Ρωσία και την Ασία, οι οποίοι δημιουργούν στόλο για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου».

Οι μεσίτες σημειώνουν ότι η ζήτηση για δεξαμενόπλοια Suezmax και Aframax κατηγορίας πάγου για ναυτιλία κατά μήκος της διαδρομής της Βόρειας Θάλασσας έχει επίσης αυξηθεί και οι πωλητές πρέπει να εκμεταλλευτούν τη στιγμή πριν τεθούν σε ισχύ οι κυρώσεις της ΕΕ.

«Η μεταφόρτωση πετρελαίου στα σημεία διέλευσης έχει ήδη καθιερωθεί. Για παράδειγμα, στη Μεσόγειο Θάλασσα, μεγάλα δεξαμενόπλοια φορτώνονται με πετρέλαιο από το Νοβοροσίσκ».  — προσθέτει ο κορυφαίος αναλυτής FNEB Igor Yushkov.

Σύμφωνα με τη μεταφόρτωση πρώτων υλών από τα λιμάνια της Βαλτικής, δυτικοί αναλυτές αποκαλούν την περιοχή των Αζορών στον Ατλαντικό Ωκεανό.

«Θα είμαστε σε θέση να επαναπροσανατολίσουμε τους περισσότερους όγκους προς την Ασία, αλλά αυτή είναι μια εκτιμώμενη επιλογή».  λέει ο Igor Yushkov.

Ο επικεφαλής του υπουργείου Οικονομικών , Anton Siluanov , είπε ότι η έμφαση στην κατάληψη των αγορών που είναι απαλλαγμένες από περιορισμούς είναι ήδη δύσκολη και δαπανηρή για τις ρωσικές εταιρείες. Ο Maksim Khudalov, εκτελεστικός διευθυντής του κέντρου οικονομικών συμβούλων Gazprombank, σημειώνει ότι η μείωση της προσφοράς ρωσικού πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου, μεταξύ άλλων λόγω έλλειψης δεξαμενόπλοιων, μπορεί επίσης να έχει θετική επίδραση, καθώς το κόστος των πρώτων υλών και των προϊόντων θα αυξάνουν.

«Ωστόσο, μια γενική αύξηση των τιμών είναι πιθανό να οδηγήσει σε αύξηση του εισοδήματος των Ρώσων πετρελαιοειδών, την ίδια στιγμή, η υπερβολική ανάπτυξη μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της ζήτησης, όπως συμβαίνει ήδη στην αγορά φυσικού αερίου. Μέχρι στιγμής, μόνο ένα πράγμα μπορεί να ειπωθεί με βεβαιότητα – ολόκληρη η παγκόσμια οικονομία θα υποφέρει ως αποτέλεσμα των επόμενων κυρώσεων  », προσθέτει ο εκτελεστικός διευθυντής του κέντρου χρηματοοικονομικών συμβούλων Gazprombank.

ΠΗΓΗ

…………………………………………………………………………………….