Μαΐ 132014
 

Εκπαίδευση στην Αρχαία Ελλάδα

Νίκος Τανάλιας ¬> Συνοπτικές απαντήσεις στις ερωτήσεις

α΄) ΤΟ ΝΑ ΙΚΑΝΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΕΝΑ ΜΕΡΟΣ ΤΩΝ ΠΡΟΣΔΟΚΙΩΝ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΑΠΟ ΕΝΑ ΟΛΙΓΑΡΧΙΚΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ, ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΛΕΧΘΕΙ ΟΤΙ ΑΥΤΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΠΡΟΣ ΤΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ;
¬> ΄Οχι. Μόνον ίσως κατά μεγάλη τύχη, αλλά μετά θα κουτουλάν οι πλανήτες.

β΄) ΟΙ ΕΥΘΥΝΕΣ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟ ΝΟΜΟ ΓΙΑ ΔΡΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΕΙΣ ΒΑΡΟΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ, ΒΑΡΥΝΟΥΝ ΜΟΝΟ ΤΟΝ ΗΓΕΤΙΚΟ ΠΥΡΗΝΑ ΤΟΥ ΟΛΙΓΑΡΧΙΚΟΥ ΚΑΘΕΣΤΩΤΟΣ, ΠΟΥ ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ ΣΕ ΠΡΩΤΟ ΒΑΘΜΟ;
¬> ΄Οχι μόνον τον ηγετικό του πυρήνα, αλλά όλα τα μέλη και τους εξωτερικούς του συνεργάτες. Από την αρχική παραγωγή των μορφωμάτων που λέγονται «κόμματα», ως εργαλεία επιβολής της εξουσίας ενός τυραννικού καθεστώτος κατοχής, η φαυλοκρατία τους έχει όνομα. Στις ΗΠΑ λέγεται «Tammany Hall» και στην Ελλάδα λέγεται «Ιωάννης Κωλέττης».

γ΄) ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΡΟΠΟΣ ΝΑ ΕΠΙΤΕΥΧΘΕΙ Η ΘΕΣΜΟΘΕΤΗΣΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΣΕ ΔΗΜΟ, ΑΠΟΔΕΧΟΜΕΝΟΙ ΤΗΝ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΚΟΜΜΑΤΩΝ;
¬> Αδύνατον, διότι ο πρωταρχικός στόχος των κομμάτων είναι να κομματιάζουν την κοινωνία των ανθρώπων, σε μία κοινωνία εν ιδιωτεία, άνευ κοινωνικής συνεκτικότητος και άνευ κοινωνικής συνοχής.

δ΄) ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΦΤΙΑΞΟΥΜΕ ΕΝΑ ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΩΣ ΜΠΟΥΣΟΥΛΑ, ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΤΕΙ Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΘΕΣΜΟΘΕΤΗΜΕΝΟΥ ΔΗΜΟΥ;
¬> ΄Οχι, διότι η δημοκρατία είναι ένα πολύ συγκεκριμένο πολίτευμα ή πολιτικό σύστημα, με ψηφισμένους αντιπροσώπους (delegates) και κληρωτούς εκπροσώπους (representatives) του θεσμοθετημένου δήμου, πάντοτε μετά αμέσου ανακλητότητος. Τα λειτουργικά της χαρακτηριστικά φανερώνουν την δημοκρατία σε όσες και όσους γνωρίζουν τα της πολιτείας πολιτεύματα ή πολιτικά συστήματα. Ο νομικά θεσμοθετημένος δήμος πολιτών με «πολιτειότητα», αυτών δηλαδή που αποκτούν την ιδιότητα του πολίτου, αποτελεί τον θεμέλιο λίθο, επάνω στον οποίο βασίζεται η ελληνική πολιτεία. Η θεμελιώδης δε αρχή της ελληνοπρεπώς σφαιρικής δομής της ελληνικής πολιτείας είναι: ΟΠΟΙΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΑΡΧΕΙ ΑΛΛΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ, ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΩΣ ΤΟΠΟΘΕΤΕΙΤΑΙ ΥΠΟ ΤΗΝ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΑΡΧΗ ΑΥΤΩΝ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ.
Ανεξαρτήτως του πολιτεύματος ή πολιτικού της συστήματος, η παραπάνω αρχή, μαζί με τον νομικά θεσμοθετημένο δήμο πολιτών είναι τα πλέον βασικά συστατικά της ελληνικής πολιτείας. Σχετικά με το πολίτεύμα ή πολιτικό σύστημα, η συλλογική απόφασι του νομικά θεσμοθετημένου δήμου πολιτών μπορεί να επιλέξει μεταξύ ενός μερικά αντιπροσωπευτικού πολιτεύματος ή πολιτικού συστήματος, ενός ολικά αντιπροσωπευτικού πολιτεύματος ή πολιτικού συστήματος και, φυσικά, του πολιτεύματος ή πολιτικού συστήματος της δημοκρατίας.

ε΄) ΠΟΙΑ Η ΑΙΤΙΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΠΟΛΛΩΝ ΜΙΚΡΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ;
¬> Η συλλογική άγνοιά μας περί του συλλογικού αγαθού της πολιτικής. Αυτή είναι η άγνοια που επισταμένα καλλιεργεί το δυναστικό καθεστώς εξουσίας και κατοχής για 2.336 έτη συναπτά. Το 322 π.Χ. μέσω της τυραννικής τιμοκρατίας, και από τον Ιωάννη Κωλέττη και εντεύθεν, μέσω της τυραννικής κομματοκρατίας.

στ΄) ΑΝ ΚΑΙ ΠΩΣ, ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΕΦΑΡΜΟΣΤΕΙ ΕΝΑ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ, ΟΠΟΥ ΜΟΝΟ ΕΝΑ ΣΕΒΑΣΤΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΤΟΥ ΕΚΛΟΓΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ΘΑ ΕΠΕΛΕΓΕ ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΣΕΙ ΤΟ ΣΗΜΕΡΙΝΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ, ΚΑΙ ΝΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΕΙ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟ ΑΞΙΑΚΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ;
¬> Το απαραίτητο νομικό πλαίσιο δεν υφίσταται, ώστε να καταστεί περιττό το παρόν καθεστώς. Πρέπει η συλλογικότητα ή τουλάχιστον η πλειοψηφία του ελληνικού μας κόσμου να το επιθυμεί, αλλά και να αποκτήσει την ικανότητα να το θεσμοποιήσει με νόμιμο τρόπο, ώστε από υπήκοοι που τώρα είμαστε (βλ. ΦΕΚ και αστυνομική ταυτότητα) να ξαναγίνουμε πολίτες.

ζ΄) ΟΙ ΝΟΜΟΙ ΟΠΩΣ ΕΧΟΥΝ ΣΗΜΕΡΑ, ΒΑΣΙΖΟΝΤΑΙ ΣΕ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΕΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ, ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ, ΑΙΣΘΗΜΑΤΟΣ, ΛΟΓΙΚΗΣ;
¬> Δίκαιο ονομάζεται το σύνολο των υποχρεωτικών και εξαναγκαστικών κανόνων οι οποίοι και ρυθμίζουν τις σχέσεις των, στην αυτή κοινωνία διαβιούντων προσώπων. Οι κανόνες που καθορίζουν το δίκαιο μιας κοινωνίας ονομάζονται νόμοι. Οι νόμοι βασίζονται στις αποδεκτές έννοιες περί ηθικής και εθιμοτυπίας μιας κοινωνίας με συνεκτικότητα και συνοχή.
Δεν ευθύνεται μόνον η σύνταξις των ισχυόντων νόμων, αλλά και η καταστρατήγησή τους. Οι ελληνικοί νόμοι καταστρατηγούνται καθημερινά, από το τυραννικό καθεστώς εξουσίας και κατοχής, μέσω εγκυκλίων, διαταγμάτων και τροποποιήσεων, που καθιστούν την διορθωτική δικαιοσύνη ανίσχυρη να δημιουργεί αποφάσεις δικαίου.
Εξ’ άλλου, το τυραννικό καθεστώς εξουσίας και κατοχής έχει προ πολλού καταργήσει την έννοια της διανεμητικής δικαιοσύνης. Διότι τούτη αφορά στην δικαία ισοδιανομή των πολιτικών και δημοσίων υλικών αγαθών.

«Δει δ’ εν τη πολιτεία… σώζεσθαι δι’ αυτής και μη έξωθεν»
(Πρέπει λοιπόν η πολιτεία… να σώζεται με τις δικές της δυνάμεις και όχι με ξένη βοήθεια)
Αριστοτέλης

 

 

Θεσμοί υπάρχουν;

 

 

...