Γράφει ο Νίκος Σάμιος
Ω Λευτεριά, ως πότε στον βωμό σου θα θυσιάζουμε τις ζωές μας; Ελα, μην αργείς.
Περσική κραυγή, πάντα επίκαιρο παράπονο ψυχής….
Οι κραυγές >αζαντί < στο βίντεο:
σημαίνουν ελευθερία στα φαρσί (περσικά).
ANTΙ ΠΡΟΛΟΓΟΥ
Μερικοί θάνατοι λειτουργούν ως αφύπνιση για κοινωνίες ολόκληρες, μερικοί νεκροί δεν περνούν απαρατήρητοι. Η 22χρονη Αμίνι, η Ιρανή που άφησε την τελευταία της πνοή στα χέρια της αστυνομίας ηθών της Τεχεράνης την περασμένη εβδομάδα, στοιχειώνει το θεοκρατικό καθεστώς, που δυσκολεύεται ολοένα και περισσότερο να δικαιολογήσει όχι τον θάνατο της 22χρονης –αυτός δεν μπορεί εξ ορισμού να δικαιολογηθεί–, αλλά την ίδια την ύπαρξη της μονοθεϊστικής θεοκρατικής κακοήθειας. Αλλά ας δούμε την ΙΣΤΟΡΙΑ της Περσίας αναλυτικά.
Ιστορικά
η χώρα φιλοξενεί όπως και η Ελλάδα, έναν από τους παλαιότερους συνεχείς μεγάλους πολιτισμούς στον κόσμο, ο οποίος χρονολογείται περίπου 10.000 χρόνια.
Επιστρέφοντας στην Ασία, οι Πέρσες στρατηγοί, εκτελώντας τη διαταγή του Δαρείου, οδήγησαν σ’ αυτόν τους αιχμάλωτους Ερετριείς, που τους είχαν συλλάβει πριν από την απόβαση στον Μαραθώνα. Ο Δαρείος τους χάρισε τη ζωή και τους εγκατέστησε κοντά στα Σούσα. Ο Ηρόδοτος μας πληροφορεί ότι στην εποχή του ζούσαν στην ίδια περιοχή και κρατούσαν τη μητρική τους γλώσσα
Παντοδύναμε Δία, τώρα που έφτειρες
το περήφανο αμέτρητο στράτευμα
των Περσών, μες στα Σούσα κι Εκβάτανα
πένθος άπλωσες μαύρο.
Μύριες τώρα γυναίκες ξεσκίζουνε
με τ᾽ αδύναμα χέρια τους πέπλους των
και με δάκρυα ποτάμια ολομούσκευτους
πλημμυρούνε τους κόρφους των,
που όλες έχουνε μέρος στο πένθος.
Κι οι Περσίδες οι νύφες οι αβρόκλαυτες
να ιδούν πίσω ποθώντας τα ταίρια τους
τ᾽ απαλόστρωτ᾽ αφήνουν κρεβάτια τους
– αναγάλλια της ξέγνοιαστης νιότης των –
και θρηνούν με πιο αχόρταγο κλάμα.
Μα κ᾽ εγώ των αντρών που χαθήκανε
τιμή φέρνω στο θάνατο,
πολυπένθητο θάνατο αλήθεια. ΑΙΣΧΥΛΟΥ ΠΕΡΣΑΙ
Ονομασία. ῎Εθνος ἀνάδελφον;
Μέχρι και τον 20ό αιώνα η χώρα ονομαζόταν Περσία και αποτέλεσε κεντρικό σημείο της Αυτοκρατορίας των Αχαιμενιδών.
Φωτογραφία δεξιά: Περσέπολη, Φραβαχάρι επίσης γνωστό ως Φορουχάρι, είναι ένα από τα πιο γνωστά σύμβολα του Ιράν (Περσία) και του Ζωροαστρισμού, η κύρια θρησκεία του Ιράν πριν από τη μουσουλμανική κατάκτηση του Ιράν και του ιρανικού εθνικισμού, μέχρι σήμερα θεωρείται ιερό.
. Αυτό το θρησκευτικό-πολιτιστικό σύμβολο προσαρμόστηκε από τη δυναστεία Παχλαβί για να εκπροσωπήσει το ιρανικό έθνος. Στον σύγχρονο Ζωροαστρισμό, μία από τις ερμηνείες του Φραβαχάρι είναι ότι είναι μια αναπαράσταση της ανθρώπινης ψυχής και της ανάπτυξής της μαζί με έναν οπτικό οδηγό καλής συμπεριφοράς (ΕΥ ΖΕΙΝ)
Μετά την ισλαμική επανάσταση του 1979, απαγορεύτηκε από την κυβέρνηση από δημόσιους χώρους, προκειμένου να αποτρέψει την ανάμνηση της ζωής των ανθρώπων πριν από την επανάσταση. Ο λαός το λατρεύει και το έχουν σχεδόν όλοι.
Ετυμολογία/Στοιχεία
Ο Περσέας απόκτησε, με την Ανδρομέδα, εφτά παιδιά : τον Πέρση, τον Αλκαίο, τον Σθένελο, τον Έλειο, τον Γοργοφόνη και τον Ηλεκτρύωνα. Από τον γιό του Περσέα, τον Πέρση ο οποίος φέρεται και ως ο γενάρχης των Περσών, πήρε το όνομα της όχι μόνο η Περσέπολη αλλά και ολόκλη η Περσία, και έτσι επικράτησε το όνομα των ηγετών της, Αχαιμενίδες.
Μετά την κατάρρευση της αυτοκρατορίας κατακτήθηκε από τον Μέγα Αλέξανδρο, οπότε και ιδρύθηκε η Σελευκιδική Αυτοκρατορία, η οποία αποτέλεσε μέρος της Αυτοκρατορίας του Πάρθιου και των Σασσανιδών. Ωστόσο, παρά τις διαρκείς εισβολές από τους Ελληνες, τους Άραβες, τους Τούρκους και τους Μογγόλους, η εθνική ταυτότητα του Ιράν συνεχίστηκε κατά τη διάρκεια των αιώνων και έχει εξελιχθεί ως ξεχωριστή πολιτική και πολιτιστική οντότητα. Κατά την περίοδο ακμής των Αράβων και την κατάκτηση της περιοχής του Ιράν, έχουμε την βίαια μουσουλμανική επικράτηση και τον τερματισμό της Αυτοκρατορίας των Σασσανιδών. Το γεγονός αυτό αποτελεί ένα σημείο καμπής στην Ιστορία του Ιράν και ο βάρβαρος εξισλαμισμός της περιοχής ολοκληρώθηκε στο τέλος της πρώτης χιλιετίας.