Περικλέους Επιτάφιος: Ο πιό διάσημος Επιτάφιος του πλανήτη

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ Η ΓΩΝΙΑ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΣΑΜΙΟΥ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Διότι δύσκολον είναι να ομιλήση κανείς με το προσήκον μέτρον εις περιστάσεις, κατά τας οποίας και αυτή η ακριβής παράστασις της αληθείας δυσκόλως γίνεται πιστευτή. ΘΟΥΚΥΔΙΔΗΣ, ΙΣΤΟΡΙΑΙ-Περικλέους Επιτάφιος*

 ➡ “Ζώμεν τωόντι υπό πολίτευμα, το οποίον δεν επιζητεί ν’ αντιγράφη τους νόμους των άλλων, αλλ’ είμεθα ημείς μάλλον υπόδειγμα εις τους άλλους παρά μιμηταί αυτών. Και καλείται μεν το πολίτευμά μας Δημοκρατία”. ➡ ΠΕΡΙΚΛΗΣ

 ➡ «Η κυβέρνηση μας . . . μπορεί να ονομαστεί Θεοκρατία, καθώς αποδίδει την εξουσία και τη δύναμη στον Θεό» ➡  Ιωσήφ μπεν Ματθίας, ή Ιώσηπος

Η επιλογή δική σας.

*Όσον αφορά την πατρότητα του Επιταφίου του Περικλέους, έχουν διατυπωθεί πολλές απόψεις από την ιστορική κοινότητα. Καμία ωστόσο δεν μπορεί ν’ αποδείξει ικανοποιητικά τη θέση της, ότι δηλαδή ο συγγραφέας του έργου είναι με βεβαιότητα ο Περικλής ή ο Θουκυδίδης (ή ακόμα και η Άσπασία). Το σίγουρο είναι ότι ο Επιτάφιος δεν ήταν δυνατό να μεταφερθεί λέξη προς λέξη, όπως αναφέρει και ο ίδιος ο Θουκυδίδης.

 

Η μάχη σχετικά με την πατρότητα του έργου ξεκινά ήδη περί το 60 π.χ.χ με τον Διονύσιο τον Αλικαρνασσέα, τον Έλληνα ιστορικό και δάσκαλο ρητορικής, να υποστηρίζει πως ο Θουκυδίδης είναι ο πραγματικός συγγραφέας του Επιταφίου. Όπως και να ‘χει, το συγκεκριμένο έργο, αντάξιο της πνευματικότητας και των δύο προσωπικοτήτων, αποτελεί ένα διαχρονικό κείμενο, που μιλάει για τα ιδανικά της δημοκρατίας και την αξία της ελευθερίας, και είναι ικανό ν’ αγγίξει κάθε σύγχρονο άνθρωπο.