Πολλοί Εβραίοι θεωρούν την μετάφραση της βίβλου σε κατανοητή ελληνική γλώσσα μεγαλύτερη συμφορά και από την καταστροφή του Ναού του Σολομώντα.
Οταν ο Λούθηρος μετέφρασε την Καινή Διαθήκη από τα ελληνικά στα γερμανικά, λένε ότι έφριξε τόσο πολύ που πέταξε συμβολικά το μελανοδοχείο του στον σατανά!
Ο …σατανάς …την γλύτωσε αλλά όχι και ό τοίχος του δωματίου του Λούθηρου όπου μεχρι σήμερα επισκέπτες βλέπουν!

Αιώνες μετά τον ελληνοπρεπή Λούθηρο,
ο δικός μας υπέρμαχος Αλέξανδρος Πάλλης έκανε την απόδοση σε νεοελληνικά της Αγίας Γραφής, ζητούσε ακόμα να κάνει το ομηρικό έπος κτήμα του λαού... πιθανώς αυτός είναι ο βασικός λόγος αν όχι και μοναδικός καθώς πολύ γνωστή μετάφραση του Πάλλη ήταν αυτή των Ευαγγελίων στη δημοτική, που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Ακρόπολις σε συνέχειες (από τις 9 Σεπτεμβρίου ως τις 20 Οκτωβρίου 1901). Αυτή η μετάφραση προκάλεσε σάλο, που οδήγησε στα φρικτά αιματηρά επεισόδια που έγιναν γνωστά ως «Ευαγγελικά»
31 Οκτωβρίου
ο Μαρτίνος Λούθηρος συνέταξε τις 95 θέσεις του, τις οποίες θυροκόλλησε στην είσοδο της μητρόπολης της Βιτεμβέργης. Σ’ αυτές καταδίκαζε την πώληση συγχωροχαρτιών, καθώς και την απόλυτη εξουσία και το αλάθητο του Πάπα. Τελικά ο Προτεσταντισμός ολοκληρώθηκε το 1648 με τη Συνθήκη της Βεστφαλίας και εξαπλώθηκε στη Γερμανία, στην Πολωνία, στη Βοημία, στη Μοραβία, στην Ουγγαρία και στην Τρανσυλβανία. Η Παπική Εκκλησία τον κήρυξε αιρετικό αλλά με την υποστήριξη των Γερμανών αριστοκρατών και του λαού, κατάφερε να περάσει τις αλλαγές
Αυτό είχε ως συνέπεια με την επίσης παράλληλη πτώση της φεουδαρχίας, τον κατατεμαχισμό των τότε ηγεμονιών όπου και άρχισε να διαμορφώνεται μια «διεθνής κοινωνία» την οποία και αποτελούσαν πλέον ανεξάρτητα κράτη-ηγεμονίες νομικά ίσες.
Οι χωρικοί διακήρυξαν ένα πρόγραμμα που ονομάστηκε «Τα Δώδεκα Άρθρα των Χωρικών», μεταξύ των οποίων ήταν το αίτημα να διαλέγουν τους κληρικούς τους, να μειωθεί η δεκάτη (αγροτική φορολογία, το 1/10 της παραγωγής τους), να καταργηθεί η δουλοπαροικία, το δικαίωμα να ψαρεύουν και να κυνηγούν, να είναι αμερόληπτα τα δικαστήρια και να περιοριστούν οι απαιτήσεις των φεουδαρχών. Τα άρθρα αυτά αναπροσαρμόζονταν με βάση τις τοπικές ανάγκες.
Tο 1667, 150 χρόνια μετά τη δημοσίευση των θέσεων του Λούθηρου, η Σαξονία όρισε την 31η Οκτωβρίου ως ημέρα μνήμης της Μεταρρύθμισης. Έκτοτε οι προτεστάντες Γερμανοί γιορτάζουν την πίστη τους αυτή την ημέρα.
Η συγκεκριμένη ημέρα ήταν αργία κυρίως για τα ανατολικά κρατίδια της Γερμανίας. Όμως το 2017, προς τιμήν της επετείου των 500 ετών, για μοναδική φορά, όλα τα κρατίδια της Γερμανίας γιόρτασαν την ημέρα ως επίσημη αργία.
Έκτοτε, το Αμβούργο και το Σλέσβιχ-Χόλσταϊν θεωρούν την ημέρα ως επίσημη αργία, ενώ η Βρέμη και η Κάτω Σαξονία είναι σε φάση αναμονής για την ψήφισή της.
Ο χριστιανοδιχασμός υπάρχει μέχρι σήμερα στην Γερμανία, σε ελαφρότερη μορφή, απόδειξη ότι τα γερμανικά κρατίδια έχουν διαφορετικές θρησκευτικές αργίες.