
.
σ.σ. : Από το 1983 ισχύει έκπτωση 75 τοις εκατό, εξηγεί το τουρκικό υπουργείο Μεταφορών. Ως εκ τούτου, η Άγκυρα αποφάσισε να αυξήσει τους δασμούς. Τον Οκτώβριο του 2022 αύξησε τα τέλη διέλευσης από 0,8 σε 4$/τόνο μετά από 39 χρόνια!! Τώρα θα αυξηθούν από την 1η Ιουλίου κατά 8,3 τοις εκατό, στα 4,42 δολάρια. Έτσι, τα έσοδα της Τουρκίας από τα τέλη διέλευση των στενών, εξαιρουμένων των υπηρεσιών πλοήγησης και ρυμούλκησης τα προηγούμενα χρόνια, αναμένεται να φτάσουν τα 900 εκατομμύρια δολάρια ετησίως.
Αυτό συνεπάγεται αύξηση ναύλων των θαλάσσιων μεταφορών και φυσικά το κόστος θα προστεθεί στην τελική αξία των εμπορευμάτων.
……………….
«Aydınlık»: Η Τουρκία θα αυξήσει το τέλος διέλευσης από τα στενά της Μαύρης Θάλασσας κατά 8,3 τοις εκατό
.
Από την 1η Ιουλίου, η Τουρκία θα αυξήσει το τέλος για τη διέλευση των πλοίων μέσω του Βοσπόρου και του Ελλήσποντου – (Δαρδανελίων) κατά περισσότερο από οκτώ τοις εκατό, γράφει η εφημερίδα Aydınlık , επικαλούμενη την απόφαση της Κεντρικής Διεύθυνσης Ναυτιλιακών Υποθέσεων του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών της χώρας.
.
Τον περασμένο Οκτώβριο, οι τουρκικές αρχές έχουν ήδη αυξήσει πέντε φορές το κόστος των τελών για τη διέλευση εμπορικών πλοίων από τα στενά της Μαύρης Θάλασσας. Το ποσό υπολογίζεται με βάση το χρυσό φράγκο από την υπογραφή το 1936 της Σύμβασης του Μοντρέ, που ρυθμίζει τη ναυσιπλοΐα στα στενά.
”
«Η Γενική Διεύθυνση Ναυτιλιακών Υποθέσεων του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών ανακοίνωσε νέα διάταξη στους συντελεστές φόρων και τελών που καταβάλλονται για ασταμάτητη διέλευση από τα τουρκικά στενά», γράφει η εφημερίδα.
.
Σύμφωνα με τη Σύμβαση του Μοντρέ , η βασική αξία των χρυσών φράγκων σε αναλογίες φόρου και δασμών που επιβάλλονται σε πλοία που διασχίζουν τα στενά χωρίς να καταπλέουν σε τουρκικά λιμάνια θα αυξηθεί από την 1η Ιουλίου κατά 8,3 τοις εκατό, στα 4,42 δολάρια.
.
Έτσι, τα έσοδα από τη διέλευση των στενών, εξαιρουμένων των υπηρεσιών πλοήγησης και ρυμούλκησης τα προηγούμενα χρόνια, αναμένεται να φτάσουν τα 900 εκατομμύρια δολάρια ετησίως.
.
Η εφημερίδα διευκρινίζει ότι κατά την υπογραφή της Σύμβασης του Μοντρέ το χρυσό φράγκο ισοδυναμούσε με 0,8 δολάρια, τον περασμένο Οκτώβριο η αξία ανήλθε στα 4,08 δολάρια.
.
«Επιπλέον, αποφασίστηκε ότι το χρυσό φράγκο δεν θα είναι πλέον σταθερό και θα ενημερώνεται από το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών στα τέλη Ιουνίου κάθε έτους από την 1η Ιουλίου», αναφέρει η εφημερίδα.
.
Η Σύμβαση του Μοντρέ διατηρεί την ελευθερία κίνησης των εμπορικών πλοίων μέσω των στενών σε καιρό ειρήνης και πολέμου, αλλά καθιερώνει διαφορετικούς τρόπους ναυσιπλοΐας. Ταυτόχρονα, το έγγραφο περιορίζει την παραμονή στη Μαύρη Θάλασσα των πολεμικών πλοίων των κρατών εκτός της Μαύρης Θάλασσας σε τρεις εβδομάδες. Σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, η Τουρκία μπορεί να απαγορεύσει ή να περιορίσει τη διέλευση πολεμικών πλοίων μέσω του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων. Έχει επίσης τη δυνατότητα να εισπράττει τέλη για φάρους, εκκένωση και ιατρική περίθαλψη από πλοία που διέρχονται από τα στενά.
.
……………………………………………………………………………………………