…Αξιοσημείωτη θέση στο ιστορικό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων έχει ο Κύλινδρος του Κύρου του 539 π.χ.χ.,
ο οποίος έχει περιγραφεί ως «η πρώτη διακήρυξη ανθρωπίνων δικαιωμάτων» της ιστορίας. (μπορείτε να τον διαβάσετε μεταφρασμένο στα ελληνικά »εδώ), κάτι λίγα κείμενα της Π.Διαθήκης λέγεται ότι είναι εμπνευσμένα από τον Κύλινδρο του Κύρου, και αυτή είναι η αιτία που οι εβραίοι τότε (όχι πάντα*)τιμούσαν τους Πέρσες!
Αξιίζει να ειπωθεί ότι αναφέρεται για πρώτη φορά στο <Κύρου Παιδεία> το οποίο είναι σπουδαίο σύγγραμμα της αρχαιότητας που συνέγραψε ο πρώτος παγκοσμίως πολεμικός ανταποκριτής, ο Αθηναίος ιστορικός Ξενοφών, και αποτελείται από οκτώ βιβλία στα οποία περιγράφει τον βίο και τα κατορθώματα του Πέρση Βασιλέως Κύρου Β΄ του επικληθέντος Μεγάλου.
Στο σύγγραμμα αυτό, ο Ξενοφών, πέρα από την ανατροφή του Κύρου, εξετάζει και ολόκληρη τη ζωή του καθώς και τον τρόπο της διοίκησης και την οργάνωση που εφάρμοσε στην αχανή αυτοκρατορία του, που για την τότε εποχή δίκαια και αποκλήθηκε Μέγας Ηγεμόνας.
Ο Κύρος φυσικά, ήταν επηρεασμένος από το ανήσυχο και δημιουργικό πνεύμα των Ελλήνων, και ειδικά της Ασπασίας της Φωκαϊδας , “γυναίκας” του παππού του.
Περί ανθρωπίνων δικαιωμάτων
Περί ανθρωπίνων δικαιωμάτων διαβάζουμε συνήθως ότι τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι «βασικά δικαιώματα και θεμελιώδεις ελευθερίες που δικαιούνται όλοι οι άνθρωποι», τα οποία περιλαμβάνουν αστικά και πολιτικά δικαιώματα όπως το δικαίωμα στη ζωή και την ελευθερία, την ελευθερία σκέψης και έκφρασης, καθώς και την ισότητα ενώπιον του νόμου. Στα ανθρώπινα δικαιώματα περιλαμβάνονται, επίσης, κοινωνικά, πολιτιστικά και οικονομικά δικαιώματα, όπως το δικαίωμα της συμμετοχής στον πολιτισμό, το δικαίωμα στην τροφή, την εργασία και την εκπαίδευση…
Σόλων
Διότι στον δήμο απέδωσα τόση εξουσία όση του αρκεί,
δίχως ούτε να αφαιρέσω ούτε να προσθέσω κάτι σε αυτά που αξίζει (την τιμήν του).
Πρόσεξα ωστόσο να μην πάθουν τίποτα ανάρμοστο
αυτοί που είχαν δύναμη και χρήματα.
Στάθηκα ανάμεσά τους προβάλλοντας κραταιή ασπίδα,
χωρίς να αφήσω καμία από τις δύο πλευρές να νικήσει άδικα. Τάδε έφη Σόλων
Πριν τον Κύρο, ο Σόλων μίλησε για τον αγώνα των τάξεων και θέσπισε νόμους οι οποίοι ήταν κατά κάποιο τρόπο διακήρυξη ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Οι νόμοι του δημοσιεύτηκαν το 592/1 π.χ.χ. και ήταν καταγραμμένοι σε ξύλινες τετράγωνες στήλες, οι οποίες στένευαν προς τα πάνω και στρέφονταν γύρω από άξονα, γι’ αυτό και ονομάστηκαν «άξονες» ή «κύρβεις».
«μηδένα πρό του τέλους μακάριζε»
Οταν ο Κροίσος τρείς φορές λαλήσει,Ο βασιλιάς Κροίσος στην πυρά, αττικός αμφορέας του 5ου π.χ.χ. αιώνα (Μουσείο Λούβρου, Παρίσι).
θα μάθεις ότι όταν ήταν ανεβασμένος στη φωτιά ο Κροίσος
και ετοιμαζόταν να πεθάνει, θυμήθηκε τον Σόλωνα και φώναξε τρεις φορές «Σόλων! Σόλων! Σόλων!». Ο Κύρος, που τον άκουσε, χάρισε στον Κροίσο τη ζωή. Διότι απλά ο Κύρος κατάλαβε ότι ο Κροίσος επικαλέστηκε τα ανθρώπινα δικαιώματα. Του Σόλωνος.
*Το ιστορικό Πουρίμ διαπραγματεύεται την δήθεν σωτηρία των Εβραίων που ζούσαν στο Βασίλειο του Ξέρξη στην Περσία απο την Εβραία Εσθήρ, που ο Ξέρξης είχε στέψει σαν βασίλισσα. Όμως η “σωτηρία” των Εβραίων συνοδεύθηκε από ένα απέραντο φονικό, που κατέληξε στην κρεμάλα του ΕΛΛΗΝΑ (Εσθ. 1,1ρ) Υπουργού του Ξέρξη, Αμάν, και των δέκα γιών του και σε ένα όργιο αίματος με θύματα 75.000 μη Εβραίους. Και αυτή τη μέρα γιορτάζουν οι Εβραίοι, μέχρι σήμερα καθώς και ποιοί άλλοι; , οι Ουκρανοί φυσικά...
σαν μια γιορτή χαράς, με μουσική με φαγοπότια, δώρα και καρνεβαλίστηκες εμφανίσεις.
Πηγή<>Νίκος Σάμιος με πληροφορίες από Ξενοφώντα, Ηρόδοτο καθώς και Βικιπαίδεια.